Cuvée Mam’zelle

Cuvee Mamzelle
Informatie

Hoewel de ingrediënten van de bieren van Brouwerij de Leite niet onmiddellijk afrodiserend zijn, kan je aan de verschillende bieren wel een mooi romantisch verhaal ophangen. Elke biernaam heeft namelijk een historie, waar je zelf met enige fantasie nog heel wat (amoureuze) taferelen aan kunt toevoegen. Bij info hieronder vind je het volledige verhaal van alle bieren. Hier bespreken we telkens een bier afzonderlijk, maar het is goed het hele verhaal onderaan eerst te lezen. Ook de etiketten van de bieren zijn overigens zinnenstrelend.

 ‘Leite’ is een verbastering van het woord ‘laagte’ en zou ook duiden op een plaats in Ruddervoorde waar een beek langs de Leitemolen stroomt, niet ver van de brouwerij. Luc Vermeersch, de oprichter van brouwerij De Leite experimenteerde al in 1997 in een huisje in de tuin met een kleine brouwerij, capaciteit 30 liter, die hij had aangekocht in Finland. Na 3 jaar werden plannen gesmeed voor uitbreiding.  In februari 2011 werden nog grotere ketels geïnstalleerd.

Het huwelijk kabbelt voort maar dan komt er een kaper op de kust. Een freule jonkvrouw komt zich in het spel mengen, namelijk ‘Cuvée Mam’zelle. Het is een jonge dame die gedurende een aantal maanden op eiken wijnvaten rijpte en daardoor een diepe maar zacht-bittere tanine in de afdronk heeft. De smaak is vol en complex omdat de brouwers een gecontroleerde verzuring in het rijpingsproces lieten spelen.
De Mam´zelle is van origine een blond bier. De rijping gaf haar een zacht rode gloed mee. Vandaar dat ze ´hoogblond´ genoemd wordt. Ze heeft een alcoholpercentage van 8,5%. De brouwers zeggen dat ze ´ontembaar´ is... Het etiket werd ontworpen door Lowie Vermeersch

Alcoholpercentage: 
8,5%
Kenmerken
Soort bier:
Gistingswijze:
Hergist op fles:
Brouwerij: 
Sensuele toets
Sensuele verantwoording

Zie verhaal hieronder

Extra informatie

Alle bieren van brouwerij de Leite sensueel uitgelegd (met een beetje fantasie)

Hoewel de ingrediënten van de bieren van Brouwerij de Leite niet onmiddellijk afrodiserend zijn, kan je aan de verschillende bieren wel een mooi romantisch verhaal ophangen. Elke biernaam heeft namelijk een historie, waar je zelf met enige fantasie nog heel wat (amoureuze) taferelen aan kunt toevoegen. Bij info hieronder vind je het volledige verhaal van alle bieren. Hier bespreken we telkens een bier afzonderlijk, maar het is goed het hele verhaal onderaan eerst te lezen. Ook de etiketten van de bieren zijn overigens zinnenstrelend.
 ‘Leite’ is een verbastering van het woord ‘laagte’ en zou ook duiden op een plaats in Ruddervoorde waar een beek langs de Leitemolen stroomt, niet ver van de brouwerij. Luc Vermeersch, de oprichter van brouwerij De Leite experimenteerde al in 1997 in een huisje in de tuin met een kleine brouwerij, capaciteit 30 liter, die hij had aangekocht in Finland. Na 3 jaar werden plannen gesmeed voor uitbreiding.  In februari 2011 werden nog grotere ketels geïnstalleerd.

De naam, zowel als het etiket van ‘Femme Fatale’ zijn bedacht door kunstenaar Rik Vermeersch, neef van Luc Vermeersch. De ’onweerstaanbaar’ pittige dame staat voor een licht blond/amberkleurig bier van 6,5° met een mooie witte schuimkraag.  De neus is moutig met fruitige toetsen die na een tijd overgaan in licht bitter. Maar het is een Femme Fatale, d.w.z. wie zich aan haar overgeeft, stort zichzelf in wilde passie maar moet zich bewust zijn van de nodige risico’s volledig overweldigd te geraken.
 
Omdat de ‘Femme Fatale’ niet alleen kon blijven, kwam er een ‘Bon Homme’ op de proppen, de man van Femme Fatale, een ‘onvoorstelbaar’ lief donker bier waar maar liefst 5 moutsoorten in werden verwerkt.  Het is bier van 6,5% alcohol. De mooie schuimkraag geurt naar caramel met een lichte hoptoets. De moutige smaak gaat over in een fijne bitterheid die mooi blijft hangen. De man van Femme Fatale is een rijpere oude man, die wel een fris blaadje als echtgenote lustte, tenminste als we op de afbeelding van het etiket mogen afgaan. Maar of het een goede keuze was om met deze jonge deerne in zee te gaan, is een andere vraag.
Het etiket is van de hand van kunstenaar Tinus Vermeersch.

 

De liefde tussen de frisse Femme Fatale en de oudere Bon Homme zorgde voor een kindje!  De eerste tripel van brouwerij De Leite was geboren.
Het echtpaar doopte hun eerste nakomeling met de naam ‘Enfant Terriple’. Een ‘onvoorspelbaar’ speels bier. Je herkent hopelijk de leuke woordspeling met ‘tripel’ en ‘terrible’?
Het etiket is van de hand van kunstenaar Robin Vermeersch. De speelse figuur en de heldere kleuren vertolken de ‘onvoorspelbare’ frisheid waarvan de genieter zal proeven, aldus de website van de brouwer.
 
Helaas komt er in een huwelijk ook altijd de ambetante schoonmoeder om de hoek kijken en zo onstond ‘Ma mère spéciale’.  De wens naar een nog bitterder bier groeide.  Bitter heet in het Frans ‘amère’.  ‘Ma Mère Speciale’ vervoegde de rangen met meteen een symbolische verwijzing naar de bittere schoonmoeder die het jonge koppel met kind het leven bitter maakt. In Ma Mère worden 3 zorgvuldig uitgekozen en juist gedoseerde mouten omkranst door 4 fijne hoppen.  De goudbittere ‘moeder’ is volgens de brouwers ‘onverbitterbaar’. Het etiket werd ontworpen door Pieter Vermeersch.
 
Het huwelijk kabbelt voort maar dan komt er een kaper op de kust. Een freule jonkvrouw komt zich in het spel mengen, namelijk ‘Cuvée Mam’zelle. Het is een jonge dame die gedurende een aantal maanden op eiken wijnvaten rijpte en daardoor een diepe maar zacht-bittere tanine in de afdronk heeft. De smaak is vol en complex omdat de brouwers een gecontroleerde verzuring in het rijpingsproces lieten spelen.
De Mam´zelle is van origine een blond bier. De rijping gaf haar een zacht rode gloed mee. Vandaar dat ze ´hoogblond´ genoemd wordt. Ze heeft een alcoholpercentage van 8,5%. De brouwers zeggen dat ze ´ontembaar´ is... Het etiket werd ontworpen door Lowie Vermeersch.
 
De echtgenote Femme Fatale liet zich ook niet ongetemd nadat haar man Bon Homme de scheve toer op was gegaan en haar schoonmoeder haar het leven niet alleen zuur maar ook bitter maakte. 
Daarom dat zij uit wraak dan ook maar een scheve schaats ging rijden met een onverstoorbare man de ‘Cuvée Jeun’homme’.  Het is een op eik gelagerd bitter bier.  Van oorsprong heeft het bier al een lichte citrus-bitterheid door zijn 4 hoppen en de dryhopping achteraf. Het bier werd aangezuurd terwijl het 4 maanden lagerde in eiken wijnvaten. De gewaagde bitter-zuur combinatie is door deze veroudering verzacht en daardoor zeer aangenaam om drinken. Het bier werd gelanceerd op Zythos in een limited edition in een heel speciale verpakking. Het etiket is van de hand van Rik Vermeersch, gebaseerd op een werk van José Vermeersch. 

De familie van de Brouwerij  De Leite werd ook een religieuze rijker, die kwam bemiddelen bij het door woelige wateren gaande koppel maar ze is zelf ook geen heilig nonneke. ‘Cuvée Soeur’Ise ‘ In  eiken wijnvaten creërden de brouwers een kweekbed met lactobacilius.  Door het smalle gaatje van de ‘bariques’ rollen ze dan 40 kg krieken in 170l Enfant Terriple. 5 maanden krijgen de gisten de tijd om alle suikers nog verder te verteren en de zachte verzuring zijn gang te laten gaan.  De krieken geven ondertussen ook langzaam hun bloedrode kleur en hun lekkere smaak af. Het resultaat is een tripelkriek ‘pur sang’. De Cuvéé Soeur’Ise was geboren. (Krieken = ‘cerises’ ook weer een leuke woordspeling). De brouwers noemen hun nonnetje ‘onverleidbaar’…  ze denken wel dat zij anderen kan verleiden… Het etiket werd ontworpen door Tinus Vermeersch. 

De zoon groeide op en was echt een lieveling van de oudere vader. Het was een echte ‘Fils à papa’. Vandaar een speciaal bier ter ere van de zoon. De brouwer noemt hem toch wel ‘onberekenbaar’. Het is immers een ‘pop up’ bier…Een ‘limited edition’. Iedere versie wordt dus maar één keer gebrouwen. In 2014/ werd gekozen  voor een vol amber bier van 6.5 vol.% alc.  Hierbij duiken een verscheiden pallet aan smaken op: hout, vol, rijk, chocolade, gerookt, whisky, kruiden, Guinness-alike, …’ De Fils à Papa heeft een zeer rijke complexe smaak uitsluitend door de gebruikte mouten gecreëerd. Het etiket werd ontworpen door Tinus Vermeersch.
 
Uiteindelijk heeft de onbreekbare mooie vrouw, die overigens zelf een misstapje deed met een knappe Cuvée Jeun’homme, maar haar man kwam dat nooit te weten, haar echtgenoot zijn misstap met de Cuvée Mam’zelle vergeven en zich volledig op het moederschap van de ‘Enfant Terriple’ gestort en samen zijn ze liefdevol oud geworden.

Zo ontstond de ‘Merci Madam’. Eigenlijk werd het bier gebrouwen ter erkenning van de moedige moeders en vrouwen die in de grote oorlog 14-18 hun eigen strijd en bijdrage hebben geleverd. Ook vandaag de dag ondersteunt onze artisanale brouwerij moedige moeders en vrouwen , die veelal buiten beeld vallen. Hierbij koos de brouwer voor het Istalif project in Afghanistan, opgericht door Jenny Vanlerberghe. Het project wil vrouwen in Afghanistan een waardig en zelfstandig  bestaan geven.  Zij geeft opleidingskansen, en zorgt voor een groter zelfbewustzijn, en meer mogelijkheden door het creëren van eigen kansen. De brouwer staat 10%  van de omzet van het Merci Maman bier af, aan dit moedig project. De Merci Maman is een bier met 3x meer aromahop, en gebrouwen met een fijne dryhopping. Het etiket werd ontworpen door Robin Vermeersch.

Dit ietwat vrij geïnterpreteerde romantische liefdesverhaal is een geadapteerde versie gebaseerd op de beschrijving van de bieren die de brouwer zelf geeft op zijn website. (http://www.deleite.be/nl/artisanale...)
Wie wil kan dus alleen al met deze bieren een romantisch diner samenstellen, waarbij elk gerecht wordt gekoppeld aan een verfijnd artisanaal bier. Er zitten behoudens enkele uitzonderingen niet direct lustopwekkende grondstoffen in de bieren, maar het mooie romantische verhaal gekoppeld aan de bieren, zorgt wellicht wel voor de lustopwekkende romantische noot om een gezellig etentje met bijpassende bieren mooi te eindigen.